Tears of heaven - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu Tears of heaven - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu

Tears of heaven

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tess

13 Maart 2016 | Australië, Brisbane

Het weerbericht voor de aankomende week vertelde ons helaas een vloeistofrijk bericht en na vier dagen vochtigheid waren we er eigenlijk wel klaar mee. Dus spontaan als dit ongeplande reizen kan zijn, hebben we een vliegticket geboekt voor de volgende ochtend. 7 uur d'ochtends de bus naar het vliegveld en terug naar het leuke (én hopelijk zonnige) Brisbane. Gelukkig konden de regenjassen inderdaad terug de tas in en hebben we mooi een middagje shoppen ingepland. Alle souvenirs en andere benodigdheden ingeslagen en daarna gepicknickt in de botanische tuinen. D'avonds een auto gehuurd, zodat we morgen nog even het leuke Noosa kunnen bezoeken.

De oostkust van Australië is echt één groot surfers paradijs. Dit valt te zien aan de hoeveelheid flink gebruinde en lang gebleekte haren dudes (met allemaal bijpassende wasbordjes), maar ook aan de hoeveelheid leuke shops met surfboarden en leuke kledingmerken als Ripcurl, Billabong en Quick Silver. Deze laatste organiseerde een surfwedstrijd in Noosa de twee dagen wat wij er zaten, super leuk om te zien en zeer indrukwekkend met categorieën als Men 65+ en Women pro. Deze twee daagjes in Noosa waren onze laatste twee echte stranddagen en daar hebben we ook flink van genoten, heerlijk bakken in de zon om vervolgens al klierend af te koelen in de meters hoge golven. In Ozzie en Nieuw-Zeeland maakt men er een sport van om een broodje hamburger zo vers en groot mogelijk te maken en het is zeker niet iets wat je 'zo maar' even als snack eet. Zo gooien ze er ook rode bieten, pompoen, feta kaas enz. op om de meest originele exemplaren te creëren. Betty's Burgers is een voorbeeld van zo'n hip tentje waar ze echt alleen maar burgers verkopen, origineel als we zijn gingen we voor de crispy chicken en beef classic want tja wat de boer niet kent....

Het grappige is dat je aan de andere kant van de wereld steeds meer 'je eigen' land en volkje gaat waarderen. Zo hadden we een berichtje geplaatst op een Facebook pagina voor Dutchies in Australië om een drankje te doen met andere Nederlanders in Noosa. Na de heerlijke burger van Betty zaten we dus onder het genot van een Australisch biertje in onze korte broeken lekker Hollands te praten met drie spontane solo reizende meiden. Zij hadden elkaar ontmoet in Sydney en Cairns en reisden vanaf toen samen door. Na een paar gezellige uurtjes hebben we hun de volgende dag weer ontmoet voor een potje volleybal op het strand en, omdat we toch plek hadden in de auto, een terugrit naar Brisbane. Grappig om te merken hoe snel dit nieuwe gezelschap als vertrouwd aanvoelt. Na nog een intense stapavond, shopmiddag, heerlijke hapjes en sapjes in de grote stad wens je elkaar safe travels en vervolgt ieder weer zijn eigen weg. Heerlijk die spontane en leuke ontmoetingen met toffe medereizigers om samen het goede leven te vieren!

Helaas komt aan al het goede een einde en zo kwam het dat Jordy en ik in een über taxi zaten om half twaalf d'avonds naar Brisbane international airport. Na een beste bak koffie en een overweldigende reflectie van de afgelopen mooie weken, werd het tijd voor een afscheidsknuffel en een voorlopig bye bye. Meneer vliegt terug naar de Nederlanden en dan besef ik mij ineens dat binnen een maand ikzelf ook met beide voetjes weer op Schiphol sta. De rusteloosheid groeit met minuut dus na 1.5 uur slaap op een bankje en vier uur dwalen over het vliegveld mag ik eindelijk terug naar Loes in Sydney. Die heeft al een heel weekend volgepland dus van 4wekenlang reisleidster ga ik nu naar volgzame puppy. Heerlijk hoe zij vol enthousiasme verteld over 'haar' stad en mij allerlei leuke plekjes laat zien. In de avond gaan we naar een spontaan georganiseerde Dutchie barbecue en ineens sta je tussen 40 Hollanders met André Hazes en Guus mee te zingen op Bondi. Wat weer een top begin van een nu al geslaagd weekend!

BBQ en Ozzies zijn zoals Dutchies en stroopwafels/snackbarren, ze zijn overal en eigenlijk is het zo normaal dat je het niet eens doorhebt hoe speciaal het is dat het zo beschikbaar is. In parken, op stranden en zelfs op sommige parkeerplaatsen staan de grill platen klaar voor ieders gebruik. Zo kwam het dus ook zaterdag het avondeten bestond uit een Barbie, zoals ze dat hier noemen, bij het zwembad met alle aanhang van Loes der studentenhuis. Om het weekend en deze trip echt adembenemend af te sluiten zijn we na een geslaagde stapavond naar Bronte Beach gegaan met de eerste bus. De zonsondergang tussen de palmbomen met de eerste surfers alweer in het water was echt fantastisch. Wat is het strand toch een mooie plaats om te zijn, de golven die breken en daarna glijden over het zand en de korrels tussen de tenen maakt dat ik super gelukkig ben om nu hier te zijn en dit allemaal te mogen doen en meemaken! Wat een gave tijd heb ik hier gehad en wat een top avontuur staat mij te wachten, morgen vlieg ik voor het laatste avontuur naar Sri Lanka het land van theeplantages, olifanten, pittig eten en mega vriendelijke mensen. Kortom weer even heel wat anders, maar zeker heel erg leuk!

Tot volgende week,
Dikke kus en knuffel