Your change to decide - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu Your change to decide - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu

Your change to decide

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tess

05 September 2015 | Nieuw Zeeland, Wellington

Nieuw-Zeeland is een relatief jong land. Dit merk je in veel dingen. Zo zijn er geen oude gebouwen die je moet zien of speciale gerechten die je moet proeven terwijl je hier bent. Dit weerkaatst zich ook in de strijd om de nationale vlag. Sinds 1902 is het de vlag die mega veel lijkt op die van Australië: Een Union Jack omdat het een kolonie was van Groot Brittannië, de kleur blauw als afgeleidde van de koninklijke marine en vier sterren die de plaats van de eiland symboliseren tegenover het heelal. Hier geen grote/kleine beer, steelpan of Poolster. Maar een Zuiderkruis dat gevormd wordt door deze vier sterren.

En nu vele jaren nadat Nieuw-Zeeland onafhankelijk is geworden, wil het een meer individuele vlag. Mensen mochten hun ideeën inleveren en nu is er final selectie van vier vlagen gemaakt. Uiteindelijk wordt in maart gekozen tussen de oude vlag en de winnaar van de nieuwe vlaggen. Helaas ben ik dan niet meer hier, maar ik heb een vermoeden dat het een hele discussie gaat worden. En het zou mij niets verbazen als ze de oude vlag behouden. Het lievelingsontwerp van veel Kiwi's is er al uit, dus nu is het meer de keuze wil je de oude vlag of kies je rebels voor een nieuwe die je eigenlijk niet mooi vindt.

Ondertussen loop ik met een gammel wagentje door het ziekenhuis om ECG's af te nemen. Elke keer wel weer even spannend wat je aantreft, maar tot nu toe gaat het goed en heb ik er al 10 verzameld van de 200. Het begin is er zullen we maar zeggen. Het weer wordt hier ook eindelijk iets beter, het heeft al 3 dagen niet geregend en we stijgen langzaam van 10 naar 15 graden over dag. De bijnaam van Wellington is Windy Welly wat ook zeker te merken valt, vanuit het niets ineens een mega wind en ben ik heel blij met mij ski jas en dikke sjaal.

Tot de volgende!
Dikke kus & knuffel

P.s. Bedankt voor alle lieve reacties, kaartjes, appjes en berichtjes! :)

• 06 September 2015 - 19:02

Els Van Galen:

Leuk om je reisverslag te lezen. Stukje geschiedenis leuk. En het weer, niet echt top. Zijn de ECG' s een onderdeel van je onderzoek? Dat vertel je misschien in je volgende verslag. Groetjes uit Coevern

• 06 September 2015 - 22:35

Loes:

Leuke blog weer Tess! Succes met de ECG'S verzamelen hihi en ik blijf met plezier je blogs lezen hihi! Dikke kus!!

• 27 September 2015 - 08:27

Tess Wemeijer:

Fun fact:

Donderdag 24 september is in een referendum besloten om een vijfde vlag de 'Red Peak' toe te voegen na een handtekeningen actie 50.000 reacties binnen een week!