Familie Knots on tour - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu Familie Knots on tour - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu

Familie Knots on tour

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tess

28 December 2015 | Nieuw Zeeland, Nelson

Maandag : Dag 6
Na een nachtje door te hebben gebracht in een heerlijk kingsize bed in het uitgestorven Christchurch, vervolgden wij onze opwaartse reis langs de oostkust. Nu samen met Roos is de familie knots on tour compleet en dit hebben we gevierd in de natuurlijke hotpools in Hanmer Springs. Goddelijke temperaturen, stralende zon en fijn relaxen met een lucht van rotte eieren geur. Onze slaapplek is in Kaikoura, een schattig vissersdorpje dat bekend staat om het wildlife: zeehonden, walvissen en dolfijnen. Helaas waren alle tours al vol, dus hebben we de wonderen der zee maar in een restaurant ervaren: goddelijke mosselen en verse vis.

Dinsdag : Dag 7
Het lot is ons goed gezind want vanmorgen tijdens de autorit zag Stijn ineens wilde dolfijnen uit het water springen. Als echte toeristen, meteen auto aan de kant en foto's proberen te schieten. Wat een prachtige scène, met als kers op de taart tientallen chillende zeehonden + puppies iets verderop. Nelson is een artistiek kuststadje bovenin op het Zuidereiland en hier blijven we twee nachtjes om het prachtige NP morgen te bezoeken!

Woensdag : Dag 8
Vandaag iets waar ik lang naar uit heb gekeken: Een bezoek aan het Abel Tasman National Park. Vernoemd naar de Nederlandse zeeman en ontdekkingsreiziger die in 1642 per toeval de kust van Nieuw-Zeeland ontdekte. In totaal 51 km aan prachtige gouden stranden, het helderste en felste blauwe water wat je kan bedenken, grote grijze (gespleten) rotsen en een groene jungle dat grenst aan het zand. Na een track van dik 12 km hebben we de cruise boot terug genomen naar het beginpunt en nog even heerlijk genoten van het warme zonnetje! Het hart flink verwarmd en met een gezicht vol sproetjes kijk ik terug op echt een magisch mooie dag.

Donderdag : Dag 9
Met een boot groter dan menig appartementcomplex hebben we de 3.5 uur durende oversteek naar het Noorder eiland gemaakt. Kerst 2015 vindt plaats in Windy Wellie, met als begin een heerlijk Aziatisch diner en Asahi (Japans) bier. Na het eten nog een poging gedaan tot borrels, maar kerst is hier echt heilig en om middernacht sloot elke kroeg, café of zelfs stripclub zijn deuren! Dan maar fokke en sukke kwartet in het hostel en een paar biertjes uit de koelkast. Morgen een stadstour met gids Tess en een feestmaal uit de hostel keuken a la chef Roos.

Vrijdag : Dag 10
Let the sun shine, let the sunshine in! Oh nee het is eerste kerstdag dus de juiste variant is: Let it snow, let it snow, let it snow. Dit is per definitie de raarste kerst ooit, met de kerstmuts in het zand en mensen hebben zo waar hun opgetuigde boom meegenomen het strand op. Genoeg alcoholische versnapering en levende kreeften, kortom de feest sfeer zat er goed in. Maar of het nou echt aanvoelt als kerst, uh nee niet echt, gelukkig wel als een heerlijke relaxte dag met een mooie wandeling op Mount Victoria, een kunstproject van Ome Peter en een gezellige tijd d'avonds met de kip uit de oven.

Zaterdag : Dag 11
Tweede kerstdag bestaat hier niet, wel is het een officiële feestdag genaamd Boxing Day. Mega hoge kortingen in alle winkels omdat het anders weer terug in de 'boxen' moet. Tijdens deze prachtige shopdag, maken wij de langste auto trip van de hele vakantie, in 4 uur van Windy Wellie naar Turangi. Hier ben ik afgelopen november al geweest en nu is het aan de rest van de club om de mooiste daghike van Kiwiland te gaan wandelen. Vroeg der in want morgen ochtend gaat het grote avontuur wéér beginnen!

Zondag : Dag 12
The Tongariro Crossing: 20 km met twee kraters, drie bergmeren en een optie tot 3 uur durende uitbreiding naar de top van een vulkaan met de toepasselijke naam Mount Doom (Vertaling: Doemberg). De squad was bekend: Swientie de berggeit, Juan de moonwalker en Tess de pink panter. De wekker ging om 5 uur en om half 7 zijn we begonnen aan de tocht. Het eerste deel (6km) hadden we er snel opzitten en toen werd het tijd om de helse tocht der verdoemenis te starten. Het was zwaar, maar adembenemend mooi! Een gigantische krater op de top met uitzicht over het gehele Noorder Eiland. Na het genieten stond de pittige afdaling op de planning, 3 uur bikkelen omhoog en in een half uur weer beneden. Het eerste gedeelte was veel losliggend zand en stenen, hogerop werden de stenen groter en veranderde het pad in rots klauteren. Met 18km in de benen, een paar flinke blauwe plekken op mijn kont, schaafplekken rondom mijn enkels en een paar blaren op mijn teentjes, stond ik 6 uurtjes later weer veilig en vermoeid bij de auto. Juan en Swientie hebben de gehele tocht uitgelopen (totaal 25km) en nadat ik hun had opgepikt zijn we met de gehele club door gereden naar Rotorua.