A thousand little stars - Reisverslag uit Waitomo Caves, Nieuw Zeeland van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu A thousand little stars - Reisverslag uit Waitomo Caves, Nieuw Zeeland van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu

A thousand little stars

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tess

03 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Waitomo Caves

Maandag : Dag 13
Rotorua is het geothermal wonderpunt van Nieuw-Zeeland, het gebied is 18 km2 groot en bevat vele geisers, warm waterbronnen en kraters met verschillende kleuren door de mineralen in de grond. Het mooiste was een warm&koud water poel met zoveel kleuren, dat het de bijnaam het schilderspalet had. In het water zat onder andere hoge gehalten arsenicum, antimonium, mangaan, silicum, zwavel, ijzeroxide en koolstof. Na deze prachtige (boven)natuurlijke verschijnselen te hebben bewonderd, hebben we de dag afgesloten met een Maori excursie. Culturele krijgsdansen, historische gebeurtenissen en een Hangi (stomen van voedsel onder hout en stenen) diner maakt het echt de moeite waard en een zeer leuke manier van cultuur snuiven. Dat laatste mag zeer letterlijk genomen worden want door de vele thermische activiteit hangt er hier een overheersende rotte-eieren-geur. Morgen reizen we door naar een beter ruikende plek, genaamd Waitomo!

Dinsdag : Dag 14
De kiwi, het nationale dier is een vogel dat niet kan vliegen en alleen s'nachts uit zijn holletje komt. Het dier valt in het wild eigenlijk niet te spotten door zijn ritme en omdat er nog maar +/- 70.000 van zijn. Enkele dieren leven in gevangenschap en zijn daar te bewonderen in infrarood licht. Het beestje doet me nog het meest denken aan een gemuteerde miereneter en is erg saai om naar te kijken. Laat het de lokale bevolking niet horen want die zijn er erg trots op dit mormeltje.

Woensdag : Dag 15
Waitomo is een klein dorpje aan de West kant van het Noorder eiland en is totaal ingericht op het toerisme rondom the glow worm caves. Een vier uur lange tour leidde ons al klauterend, glijdend en zwemmend tussen de nauwste rotsspleten en prachtigste formaties. Met als hoogtepunt in een treintje op een rubberenband door ondergrondse rivieren, terwijl er duizenden, zo niet miljoenen, kleine groene lichtjes boven je schijnen. Glow worms zijn eigenlijk niet echt wormen, maar de larven van een 4-dagen vlieg die dit licht produceren om andere insecten aan te trekken en te vangen in hun kleverige draden. Het is dus eigenlijk een zeer ongelukkig geëvolutioneerd kannibaal spinvliegje, dat na transformatie maar vier dagen leeft door een niet functionerende mond en vervolgens vaak gevangen & opgegeten wordt door zijn baby soortgenoten.

Donderdag : Dag 16
Op naar Auckland en het nieuwe jaar. Aan het einde van de middag kwamen we aan in deze economisch bruisende stad en hebben meteen gebruik gemaakt van de gelegenheid om onze backpacks/koffers te vullen met wat nieuwe kledingstukken. Gelukkig waren de mega hoge Boxing Day kortingen nog van toepassing en hebben we leuke spulletjes kunnen kopen. S' avonds hebben we heerlijk gegeten bij de pizzeria en toen werd het tijd voor een vuurwerk show van 5 minuten. Toegeven, niet het spectaculairste wat ik ooit heb gezien en menig sier vuurwerk van de buurman is mooier, maar hoe bijzonder is het dat wij als eerste het jaar 2016 starten. Kort om, daar moet op gedronken worden!

Vrijdag : Dag 17
De eerste actie van het jaar is het pakken van de sokken en het vest uit de koffer want de regen komt met bakken uit de lucht. En dus voor Roosje bestaat er geen betere timing om het vliegtuig te pakken en te vluchten naar het zonnige Hawaï. Die zie ik over een dikke maand weer in het echte Down under Melbourne - Australië. Een paar uur later arriveerde Brenda op het vliegtuig, dit is een oude zeer avontuurlijke vriendin van oma Greetje en woont in Melbourne. De laatste keer dat we haar zagen is inmiddels 7 jaar geleden. Wat super om elkaar na zóveel tijd op deze plek weer te zien en te merken dat er eigenlijk toch niet zoveel verandert is!

Zaterdag : Dag 18
Aan al het goede komt een einde en zo ook aan deze bijzondere & heerlijke vakantie. Voor dik 2.500 km hebben we samen gereisd, gelachen en bovenal genoten. Een beter eind van 2015 en start van 2016 had ik mij niet kunnen wensen. Om 10.45 uur vlieg ik terug naar Wellington en gaan de 5 moppies door naar Paihia (bijna het topje van NZ) voor nog een paar dagen genieten van wat zonnestralen! Er staat nog één week stage op de planning en daarna gaan Bennie de backpack en ik ook het echte reis avontuur tegemoet.

Lieve iedereen bij deze alsnog de allerbeste wensen voor 2016, drie dikke kussen & een mega knuffel!

• 04 Januari 2016 - 08:50

Wallie:

Dat kiwi stuk is echt geniaal, en nog waar ook! Tot snel lief ding

• 04 Januari 2016 - 13:15

Niki:

Jij ook een gelukkig nieuwjaar!!!!
    En ik heb genoten van je reisverhalen en mooie fotos.

Nog 1 wk stage! zet m op en heel veel plezier op reis!

xxx