Aan het einde van de regenboog staat een pot met.. - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu Aan het einde van de regenboog staat een pot met.. - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu

Aan het einde van de regenboog staat een pot met..

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tess

29 November 2015 | Nieuw Zeeland, Wellington

In 2 dagen is de maand december aangebroken en dat betekend pepernoten, oliebollen, appelflappen, kalkoen en nog veeeeel meer lekkers. Met 25 graden, stralende zon en geen wolkje aan de lucht is het lastig in deze feestmaand stemming te komen. Maar niets is onmogelijk, dus heb ik een dappere poging gedaan door middel van pepernoten bakken. 521 pepernoten wel te verstaan, want alle lab collegaatjes zijn reuze nieuwsgierig naar het snoepgoed van de goedheiligman. Over deze traditie gesproken, heb je ooit geprobeerd het fenomeen Sinterklaas proberen uit te leggen aan iemand die er nog nooit van gehoord heeft!? Juist, lastig verhaal en het draagt niet echt bij aan de reputatie van het rare volkje uit de lage landen. Maar goed ik hoop ze over te halen dat het echt super leuk is voor jong & oud door middel van de goddelijk kleine knapperige 'koekjes'! Omdat je hier geen speculaaskruiden (typisch Nederlands) hebt, zijn ze niet helemaal identiek aan thuis maar toch ben ik best trots. Nu hopen dat de rest ze ook net zo lekker vind.

Afgelopen week was het echt een prutweek qua weer. Officieel is het lente, maar het weer is zo onstuimig als herfst. Afgelopen vrijdag was de gemiddelde windsnelheid 57 km/uur met windstoten tot 125 km/uur. Ter verduidelijking even wat voorbeelden uit de praktijk:

- Je komt amper vooruit en verstaat niets tegen de wind in
- Je rent/rolt de weg over met de wind in de rug
- In een rechte lijn lopen is überhaupt onmogelijk
- Het appartementencomplex schudt letterlijk heen en weer
- Regen gaat horizontaal i.p.v. verticaal
- Autodeuren krijg je niet open tegen de wind in
- Autodeuren breken door de scharnieren heen wanneer ze wind vangen bij openen
- Kinderen worden letterlijk omver geblazen
- En ten slotte honden eigenaren vangen de keutels uit de lucht en hebben natte broekspijpen na een uitlaatsessie

Sinds ik hier woon heb ik het kickboksen weer opgepakt en afgelopen weekend was er een feestje omdat JAI 6 jaar bestaat. Geheel in thema was de dresscode 80's active wear. De pakjes uit Dirty Dancing waren er niets bij en de Hula Hoops vlogen je om de oren. Super leuk om te zien hoe iedereen hier zijn best doet en ook echt verkleed gaat.

Nog maar 2.5 week en dan komen paps, mams, Lies & Stijn gevlogen vanuit Amsterdam en Roosje vanuit Australië. Super leuk om te plannen wat ik hen van dit mooie land wil laten zien en een kleine stukje van mijn Nieuw-Zeeland leven kan delen met deze schatten.

Tot volgende week!
Dikke kus & knuffel

P.S. Oom Gerard no worries, er wordt hard gewerkt aan een 20 pagina's tellend onderzoekverslag. Deze wordt ook verzonden naar medische tijdschriften om de resultaten openbaar te maken en zo een bijdrage te leveren aan de wetenschap!

• 30 November 2015 - 10:30

Gerard Heijnen:

Hallo Tessa,
    Dank voor je reactie. Wat goed dat jullie een artikel gaan maken en dat jij daar aan mee doet. Laat het me weten wanneer het gepubliceerd wordt.
    Wel, wel, dat het bij jullie ook zo kan spoken. Daar had ik even niet bij stil gestaan.
    Wist je wel dat Anneke en haar man Bernard een koekjesfabriek hadden/hebben, Van Delft. Het bedrijf wordt nu geleid door een van de zoons. Een van hun producten is het maken van pepernoten. Op dit gebied zijn ze de grootste van Europa, misschien wel van de hele wereld. Alleen aan pepernoten maken ze er een miljard per jaar. Dit jaar hebben ze in September in zeventien steden winkels geopend waar je alleen maar pepernoten kunt kopen.Vijftig verschillende soorten. In Groningen heet de winkel 'de pepernotenfabriek' en die zit in de Gelkingestraat. Ze staan in de rij voor de deur om binnen te komen. Waarschijnlijk ook wel omdat je gratis mag proeven.
    Wij gaan regelmatig even kijken. In Den Haag is ook zo'n winkel, even een leuke anekdote daar over! Vorige week stopten daar drie grote zwarte limousines voor de deur. Het bleek de ambassadeur van Cathar te zijn met zijn gevolg. Die kwam voor de Keizer pepernoten kopen. Voor 800 euro aan doosjes werden in de limousine geladen. En dagelijks komen daar ministers, staatssecretarissen en parlementsleden binnen om hun koffertjes te vullen met pepernoten. Jij bent dus in goed gezelschap. Ik had dat wel willen zien en filmen.
    Jammer dat er geen voedingsmiddelen ingevoerd mogen worden anders had ik Jan en Leonie wat zakjes meegegeven. Leuk dat je zo ons cultureel erfgoed zo uitdraagt maar nog leuker is dat je ouders je komen opzoeken. Ze zullen je gebabbel wel missen. Geniet er van!
    Pepernotenknuffels uit Groningen.
    Gerard