Een verborgen schat - Reisverslag uit Galibi, Suriname van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu Een verborgen schat - Reisverslag uit Galibi, Suriname van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu

Een verborgen schat

Door: Tess

Blijf op de hoogte en volg Tess

04 Juni 2017 | Suriname, Galibi

Suriname bestaat voor een groot deel uit ongerepte jungle, vanuit Paramaribo worden er verschillende tours georganiseerd om een kijkje te nemen in deze wildernis. Omdat Suriname heel heuvelachtig is worden bergen pas erkend en genaamd vanaf 350m hoogte. De Fredberg is een 'bergje' van slechts 280m hoog en is pas enkele jaren geleden ontdekt door mr. Fred himself. Met een trip van drie dagen klim je deze berg op, dwars door het oerwoud en geniet je van de prachtige vergezichten. Kilometers jungle onder en een immense sterrenhemel boven, vergeet je heel even de liters zweet die het heeft gekost om boven te komen. Het is echt een fantastische ervaring met als hoogte of dieptepunt een nacht slapen in een hangmat! Terug bij het basiskamp is het welverdiend relaxen bij een beek met een tarzan swing. Tijdens de trip wordt je 's ochtends gewekt door brulapen en onder het lopen klinken er op de achtergrond honderden vogels en gekko's. Daarnaast stopte onze gids Sansi elke 10m om iets te vertellen over de medicinale werking van het oerwoud en alle planten/bomen.

Zowel Sansi als Fred zijn opgegroeid in een Marrondorp. Dit zijn vroegere nederzettingen van slaven die waren gevlucht van de vele plantages. Deze bosnegers hebben geleerd te overleven in de wildernis met behulp van de inheemse inwoners, de indianen. Zij maakten gebruik van de jungle en alles wat het te bieden had, maakten hutten van varens en gebruikten holle bomen als boten. Nog steeds kent Suriname vele dorpen waar mensen leven in primitieve omstandigheden en afhankelijk zijn van de nabijgelegen rivier en de natuur. De gigantische diversiteit van Suriname is tot stand gekomen door de vele immigratie van verschillende rassen door de eeuwen heen. Indianen zijn de originele bewoners, Nederlanders en Engelsen bezaten plantages, Afrikanen werden als slaven geïmporteerd en Indonesiërs/Aziaten volgden in de eerste jaren na de afschaffing van de slavernij. Hierdoor komt het dat een moskee naast een synagoge staat en dat een straat verderop weer drie kerken staan.

Onze laatste trip gaat naar de kust via buurland Frans Guyana. Met een gammelbootje volgt de overtocht van bijna 2 uur. Onderweg worden we kletsnat van zowel het opspattende zeewater als de stortbui boven ons. Maar goed, dat nemen we allemaal op de koop toe voor ons einddoel: namelijk het zien van één van de oudste dieren ter wereld! Ze kunnen wel 1.80m lang worden en wegen 800 kilo. Daarnaast kunnen ze 200 jaar oud worden en reizen de hele wereld over. Eens in de twee jaar komen deze prachtdieren terug bij het strand van hun geboorte om te zorgen voor nageslacht. Maar liefst 80 eieren per legbeurt en meerdere legbeurten per seizoen, zorgt één mama voor ongeveer 5-10 succesvolle erfgenamen per twee jaar. Van maart tot augustus komen de dermochelys coriacea oftewel de lederschildpadden aan land in de buurt van Galibi om eieren te leggen. Wat een gigantische beesten en wat een buitengewone ervaring om getuige te zijn van zo'n bijzonder proces! Met meer schildpadden dan op één hand te tellen valt, struikelden we letterlijk over deze vriendelijke reuzen. Ze zijn echt gigantisch en wat deze vrouwtjes presteren is echt bizar. Eerst hun logge lichaam op het strand hijsen, vervolgens een 1m diep gat graven, vol gooien met 80 pingpong grootte eieren en daarna alles weer dichtgooien, plat stampen en jezelf terug de zee in zijn te worstelen! Dit bevestigd alleen maar het motto: Women rule the world!

Mo syi & tot volgende week!
Dikke kus en knuffel,
Tess en Jordy