Weg van teruggeweest - Reisverslag uit Havana, Cuba van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu Weg van teruggeweest - Reisverslag uit Havana, Cuba van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu

Weg van teruggeweest

Door: Tess

Blijf op de hoogte en volg Tess

07 Mei 2017 | Cuba, Havana

Eindelijk, daar staan we weer op Schiphol. Bijna drie jaar na ons gezamenlijke Thailand avontuur gaan we dit keer bepakt met meer reiservaring en betere backpack inpakskills, naar de andere kant van de wereld. De bestemming is een eiland dat je terug neemt in de tijd doordat het 50 jaar heeft stilgestaan. Importeren gebeurd hier nog steeds amper en authentiek is dus het motto van dit land. Het kan niet missen of we gaan inderdaad 3 weken reizen in Cuba!

Na 11 uur vliegen komen we aan in de hoofdstad Havana, wat uitgesproken wordt als Habana. De eerste indruk is pittig, van prachtige mooie oude auto's tot instortende gebouwen en gigantische gaten in de weg. De prachtige Chevrolet's en Chrysler's in alle kleuren van de regenboog zijn vaak ouder dan de Nederlandse pensioenleeftijd en dat valt te merken in de vele krakkemikkigheden. De deur die niet open kan, een ruit dat niet dicht wil, een mega pluim zwarte rook uit de uitlaat en een gigantische gereedschapskist in de kofferbak. De overheid importeerde vorig jaar maar enkele tientallen nieuwe auto's waardoor het volk het nog steeds moet doen met het ijzer uit 1957 of ouder. Daar naast is het verboden om de auto's te verkopen buiten Cuba, dus hebben Cubanen weinig keuze dan de hybride telkens weer oplappen.

Wat een contrast is Havana met het westelijker gelegen Viñales, uitgesproken als Biñales. We ontvluchten de stedelijke drukte en maken ruimte voor: Bergen, paarden&wagen en geen Engels pratende Cubanen. We slapen thuis bij Maria, één van de honderden Casa particularis eigenaren. Een Casa particularis is een woonhuis met één of meerdere kamertjes ter verhuur aan toeristen, voor een goede deal krijg je er ook nog eens een heerlijk ontbijtje bij met vers fruit en een eitje. Reizen draait compleet om het verleggen van je grenzen, zo ook onze angst voor paarden. Een fantastische dag op de rug van twee leuke paardjes tussen de bergen/weilanden en door het water, hebben we drie dingen geleerd: 1. Het proces van koffieboon tot Cubaanse leut, 2. Het proces van tabak plant tot roken van een echte dikke sigaar, 3. Mirte kan niet blijven zitten op een dravend paard. Die arme schat lag bijna twee keer op de grond met een hartslag van 200/minuut. Maar ondanks dat hebben wij echt een extreem leuke dag gehad, met helaas wel zere billen tot gevolg. Want het ziet er misschien stoer uit, een handje los en op een western zadel, maar er zit verrekte weinig demping in zo'n zadel.

Daarom is het dus maar goed dat wij doorreizen naar het volgende plekje genaamd Playa Larga. Dit ligt aan de Bahia de Cochinos, wat zich vertaald als varkensbaai en waar Amerika in 1961 een poging deed om Cuba te overwinnen. Tegenwoordig staat deze baai bekend om de vele duikplekken en dit hebben wij met onze deskundige ogen vandaag bevestigd. Met een 40m diepe klif, scheepswrakken en natuurlijke koraaltunnels is er voor iedereen iets te bewonderen. Wij hebben in ieder geval flink genoten op 32m diepte van de vele felgekleurde vissen en het wrak dat ondertussen begroeid is met vele planten en koraal. Na de tweede duik werd het de hoogste tijd voor een cocktail in de hand, met uitzicht over een azuurblauwe zee en de met de voetjes in het zand!

Ciao en tot volgende week!
Dikke kus en knuffel,
Tess & Mirte

• 07 Mei 2017 - 18:44

Joke Siebum :

Lieve Tess en Mirte,

Geweldig, om jullie leuke blog te lezen en een beetje
    in de gaten te houden wat jullue zoal doen.
    Maar ik zie het al wel jullie vermaken jullie goed
    van sigaren roké tot knol scheuren.
    Mooie auto's bekijken, kennen ze daar geen milieu regels

• 07 Mei 2017 - 18:44

Joke Siebum :

Lieve Tess en Mirte,

Geweldig, om jullie leuke blog te lezen en een beetje
    in de gaten te houden wat jullue zoal doen.
    Maar ik zie het al wel jullie vermaken jullie goed
    van sigaren roké tot knol scheuren.
    Mooie auto's bekijken, kennen ze daar geen milieu regels

• 07 Mei 2017 - 19:28

Annabeth:

Wat leuk weer om je/jullie verhaal te lezen!!:)
    Al veel gezien en ook gedaan al in een paar dagen dus,
    klinkt allemaal goed!
    Je moeder zal trots op je zijn Tess met het paard rijden ;p
    Veel plezier nog!! X

• 08 Mei 2017 - 14:30

Linsey:

Daar zijn de mooie verhalen weer! Leuk om
    te lezen dat jullie je prima vermaken! Ga er
    lekker van genieten.

• 09 Mei 2017 - 07:46

Roos:

Tes en Mirt te paard, wat stoer!
    Binnenkort ook wat foto's??