Het land van 1001 nachten - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu Het land van 1001 nachten - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu

Het land van 1001 nachten

Door: Tess

Blijf op de hoogte en volg Tess

25 November 2018 | Jordanië, Amman

Na al bijna weer een half jaar in Nederland werd het tijd voor weer wat avontuur en wel in een hoek van de wereld waarvan veel mensen zeggen: 'Oe wichie, zou je dat nou wel doen?'. Met buurlanden als Saudi-Arabië, Syrië en Irak snap ik deze eerste reactie direct. Maar tussen al deze onrustige landen is Jordanië een baken van rust gebleken en een zeer stabiel land met een bijzondere natuur en cultuur. Met omgevingen rechtstreeks uit het Aladin sprookje en een geschiedenis van enkele duizenden jaren, is dit land precies wat wij nodig hadden en misschien ook wel aan al jouw wensen voldoet.

We beginnen onze reis via een stopover in Boekarest. Na een opfriscursus Oost-Europese vriendelijkheid, vlogen we gelukkig in één streep door naar de Jordaanse hoofdstad Amman. Een mega stad met misschien nog wel meer toeterende taxichauffeurs dan inwoners. Stoepranden zo hoog als het gemiddelde Nederlandse keukenkastje en dus om je nek over te breken, de mooiste helderblauwe moskeeën, katten op iedere hoek van de straat en witte zandstenen gebouwen zover de horizon reikt. Doordat Amman gebouwt is tussen de heuvelen kan Jordy zijn lol op met lopen: trapje op/trapje af, heuveltje op/heuveltje af. Maar door dit golvende landschap heb je op de meest bizarre plekken een prachtig uitzicht over de stad en de vele eeuwenoude ruïnes die het rijk is. Zo is er onder andere een imposant overblijfsel van een tempel voor Hercules gebouwd tijdens het Romeinse rijk. Voor een ieder die ooit het colloseum in Rome heeft bezocht, in Amman is het kleine broertje te vinden. Een Romeins openluchttheater met ruim 6000 zitplaatsen midden in de stad, ruim tweeduizend jaar geleden gebouwd en nog in volle glorie te bewonderen!

We vervolgen onze reis richting het zuiden. Hier is midden in de woestijn namelijk een plek die niet voor niets nummer 5 is van de 7 nieuwe wereldwonderen. Petra is een archeologisch walhalla en is onder andere bekend van de Indiana Jones film. Met indrukwekkende gebouwen, uitgebeiteld uit de typische rode zandsteen, die zich staande houden sinds hun bouw vanaf 300 jaar voor Christus is het niet meer dan logisch dat deze plek beschouwd wordt als een wereldwonder. Vroeger woonde er wel 30.000 mensen. Tegenwoordig wonen er nog steeds enkele tientallen bedoeïenen families in de bergen, al verdienen zij nu niet meer hun geld met jagen en verzamelen. Wel aan Amerikaanse toeristen die ruim fooien geven om op de rug van kamelen of ezels rondgereden te worden. Met ruim twintig kilometers in de benen duiken wij weer vroeg ons bedje in, want morgen vervolgen wij de trip naar een nieuwe plek waarbij de traditionele cultuur op de voorgrond staat.

Jordanie is vrij dor en droog, dat komt doordat bijna het hele land woestijngrond is en het niet veel regent gedurende het jaar. Alleen in de winter kan het af en toe met bakken uit de hemel komen, maar zoals de locals zeggen gebeurt dit slechts 4-5 dagen per jaar. De bekendste plek om de echte woestijn te bewonderen is Wadi Rum. Een uitgestorven plek van enkele tientallen kilometers oppervlakte met rood zand, valleien en immens hoge rots gebergten die kan bekijken & bewandelen tijdens een stoere jeepsafari. In de nacht kan je er slapen in originele bedoeïene tenten en een hemel bewonderen met duizenden sterren. Helaas hadden wij dit geluk niet helemaal want a. Het regende, b. Het was volle maan dus veel te veel licht voor het zien van de vele sterren en c. Het is winter hier dus mega koud s'avonds. Arme Jordy lag te bibberen in bed met zijn korte broek aan en de enige trui die hij bij zich had. Heeeel gauw door naar het tropische oord aan de Rode zee dus, watch out Aqaba here we come.

De meeste mensen verwachten het niet helemaal, maar Jordanië is een land waar ook de meeste duikers hun lol op kunnen. Aqaba is de meest zuidelijk gelegen stad en ligt aan de Rode zee, een plas water dat bekend staat om zijn rijke onderwaterleven met veel koraal en nog veel meer tropische vissen. Perfect dus om te bewonderen met een tank op je rug. Dat dacht ook koning Abdullah II. Hij was fanatiek duiker en onder andere hij heeft ervoor gezorgd dat een Spaans schip tot zinken werd gebracht in 1986. Dit scheepswrak is tegenwoordig mega populair en dagelijks worden de nieuwe bewoners van dit schip op 25m diepte bewondert door duikers vanover de hele wereld! Daarnaast liggen er ook nog een tank en een vliegtuig op enkele meters diepte. Het blijft mega gaaf om te zien dat zulke imposante voertuigen, langzaamaan overgenomen worden door kwetsbaar coraal en honderden kleurrijke vissen.

Dit was Jordanië alweer voor ons. Hopelijk heeft het jullie ogen ook wat geopend, want de onze hebben zich dagelijks verbaasd in dit land van duizend en één nachten.

Tot volgende week!
Dikke kus & knuffel,
Tess en Jordy

• 25 November 2018 - 14:43

Iris Siebum:

Geniet geniet geniet! Wat een heerlijk verslag om te lezen

• 25 November 2018 - 14:45

Joke Siebum :

Lieverds,
    als ik dit zo lees, hebben jullie het reuze naar jullie zin.
    Geniet van het land en van elkaar.
    En hele dikke knuffel en liefs

• 25 November 2018 - 16:00

Monique: