Hakuna matata - Reisverslag uit Zanzibar Island, Tanzania van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu Hakuna matata - Reisverslag uit Zanzibar Island, Tanzania van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu

Hakuna matata

Door: Tess

Blijf op de hoogte en volg Tess

17 Februari 2019 | Tanzania, Zanzibar Island

Hoi lieve allemaal,

Omdat het weer maar wat ellendig was in Nederland zijn Lisa en ik er even tussenuit gepiept voor een weekje zon, zee, strand en een kijkje in de wereld achter de film the lion king. Juist ja, we zitten op paradijselijk Zanzibar!!!!

Tegenwoordig is dit stukje hemel op aarde maar een kleine 9 uur vliegen, met een directe vlucht vanaf Schiphol. Eenmaal aangekomen slaat de warmte ons flink om de oren en beginnen letterlijk alle zweetklieren te protesteren. Het is op Zanzibar namelijk altijd zomer met een temperatuur tussen de 28-34 graden, voeg daar de hete wind of de afwezigheid ervan aan toe en het is net een of je op de grill ligt. Voordeel is wel dat dit eiland onderdeel is van Tanzania en dus maar 2 uur voorloopt op Nederlandse tijd, geen jetlag gevaren dus!

Zanzibar was een belangrijke plek in de tijd van de slavernij en was destijds de verzamelplek voor alle geworven slaven vanuit heel Afrika. Tegenwoordig zijn er nog enkele plekken te bezoeken met verhalen, illustraties en echte gevangenissen van destijds. Op een eiland dat verder vooral een luxe leventje te bieden heeft, is deze ervaring zeker een must voor alle toeristen. Met name in de hoofdstad Stone town is dit een verplicht onderdeel van jouw vakantie. Lokale mensen leiden je rond en vertellen verhalen over de slavenmarkt, de gevangenissen en het leven van een slaaf. Indrukwekkend en bizar dat mensen elkaar dit hebben kunnen aandoen! Ook zeker een bezoekje waard is Prison Island, eigenlijk bedoeld om gevangenen op te bergen, maar waar uiteindelijk een gele koorts epidemie terrein heeft gewonnen. Het eilandje dient nu met name als toeristen attractie met gigantische landschildpadden, de oudste is over de 150jaar, een luxe hotel en een heerlijk verfrissend boottochtje om er te komen!

Verder is Zanzibar honderd en één mooie stranden rijk. Of je nou noord, oost, zuid of west gaat, overal kom je na maximaal twee uur rijden bij prachtige stranden terecht! Wit zand, intens blauwe zee en palmbomen tot de max zijn de regel en mega opdringerige verkopers zijn (gelukkig) de uitzondering! Verse vis is te koop op elke hoek en met een koers van 1000 shilling = 0.40 eurocent kun jij hier een vakantie houden als een echte Queen voor een leuk prijsje. Na Stone town, Nungwi en Kiwenga is het tijd om door te trekken. Met de backpack op de rug, uitkijkend voor vallende kokosnoten gaan wij alweer naar onze laatste bestemming, namelijk naar het zuidoostelijk gelegen Jambiani met het plaatselijke ov genaamd de Daladala. Twee uur schommelen achterin of hangend aan een reling, totaal voor €4, hakuna matata, geniet en wie doet je wat!

Tot volgende week!
Dikke kus en knuffel,