Kleurrijk karnaval - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu Kleurrijk karnaval - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu

Kleurrijk karnaval

Door: Tess

Blijf op de hoogte en volg Tess

13 Februari 2018 | Curaçao, Curaçao

Hi lieve allemaal,

Even een dagje later in verband met de gekte rondom karnaval. Vanuit Drenthe is dit een zeer onderbelicht feestje, maar door meerdere vrienden in onder andere Brabant, Limburg en Twente is deze (te) gekke traditie gelukkig eigen gemaakt!

En zo ook hier kent men gekke fratsen rondom deze dagen in februari. In Nederland is dit de kans om de meest lelijke, rare, bizarre of vreemde outfits te dragen zonder een klaarliggend oordeel. Hier pakt men het net even anders aan. Ten eerste zijn de Nederlandse pakken veel te warm en ten tweede zij deze lang niet glinsterend en kleurrijk genoeg!

Op Wikipedia, en alles wat daar staat is waar, staat er de volgende informatie over dit verkleedfeestje voor grote mensen:

"De oorsprong van het woord moet waarschijnlijk gezocht worden in het Italiaanse carne levare, het opheffen of wegnemen van het vlees. Van oudsher is carnaval een eetfestijn, omdat het de laatste mogelijkheid was om zich te buiten te gaan voor de start van de vastentijd, een tijd waarin men zich beperkte tot het minimaal noodzakelijke voedsel."

Het mag dan van oudsher een eetfestijn zijn, tegenwoordig draait elk feestje toch echt wel om de vloeibare variant, keiharde muziek en sexy pakjes! Maar één ding moet je deze karnavallers wel meegeven. Een groot deel van de ruim 10.000 parade deelnemers doet daadwerkelijk nog aan vasten of een vorm daarvan. Dus doei zoetigheid, lekkere chipjes enz.

Ik geloof niet dat wij deze 40 dagen challenge volhouden, maar vandaag is het met een brakke maandag in ieder geval wel gelukt!

Ayo en tot volgende week.
Dikke kus en knuffel,
Jordy en Tess