Su 4 you - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu Su 4 you - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu

Su 4 you

Door: Tess

Blijf op de hoogte en volg Tess

30 Mei 2017 | Suriname, Paramaribo

Helaas zit de trip met Mirte er alweer op en vervolg ik het avontuur met Jordy. De volgende bestemming is een relaxland bij uitstek en staat bekend om de culturele diversiteit en overheerlijke keuken. Suriname is ongeveer 4x zo groot als Nederland en daarmee het kleinste land in Zuid-Amerika. De ruim 580.000 inwoners wonen voornamelijk rondom de hoofdstad Paramaribo. Vanaf de 17e eeuw tot aan 1978 is Suriname een Nederlandse kolonie geweest en door deze eeuwenlange bezetting is de officiële taal dan ook Nederlands. Met een ongekende beleefdheid en een grappig accent, is het spreken van ons eigen taaltje duizenden kilometers verderop toch best een rare situatie.

Het land bestaat uit grofweg 3 grote gebieden: jonge kust, oude kust en de jungle. Paramaribo ligt in het gebied genaamd jonge kust, want tot 5000 jaar geleden lag de kustlijn nog veel verder landinwaarts. De oude kust wordt ook wel savanne genoemd en is uitermate geschikt voor een fantastische dagtrip op een quad. Scheurend door plassen, modder en slippend door de bochten kwam er bij ons een grote ondeugende glimlach op het gezicht. De jungle wordt ook wel heuvelland genoemd en is dik bebost met vele gevaarlijke dieren. Met een goede gids en enige aandacht voor de omgeving vallen er flinke verschillen te zien in planten en dieren tussen de drie gebieden. Suriname is thuis voor vele bijzondere dieren: jaguars, slangen, spinnen, luiaards, kolibries, apen, papegaaien en piranha's.

Een plek waar deze vleesetende vissen leven is het Brokopondomeer, ongeveer 3 uur rijden vanaf de hoofdstad. Het stuwmeer ligt in het midden van Suriname en is in 1964 gebouwd om de aluminiumfabriek te voorzien van elektriciteit. Tijdens het onderwater zetten van het dal zijn er verschillende dorpjes gesneuveld en het bos dat er stond is niet eerst gekapt. Dit zorgt ruim veertig jaar later voor een bijzonder tafereel, een meer met uitstekende dode boomtoppen. Na een kort boottochtje tussen deze staven kom je bij een klein eilandje, gebaand Baboon island. Hier wonen aapjes en luiaards en de kans is dan ook groot om deze te spotten!

Suriname kent vier, eigenlijk twee, seizoenen. Namelijk het droog seizoen en het nat seizoen, de lengte van de periodes zorgt voor de verschillende namen: grote regen - kleine droogte - kleine regen - grote droogte. Op dit moment zitten we midden in het grote regen seizoen (april tot augustus) en dat betekent liters en liters regenwater!! Wegen in Paramaribo staan bijna dagelijks blank en in een stortbui kost het gemiddeld drie seconden om te veranderen van wilde krullenbol naar verzopen kat. Suriname heeft al slogan 'no span' wat zich vertaald als 'het komt wel goed', oftewel doe rustig aan en stress hem niet zo. Een heerlijke mentaliteit die zorgt voor hilarische situaties!

Tot volgende week!
Dikke kus en knuffel,
Tess en Jordy

• 30 Mei 2017 - 11:33

Loes:

Tessss, leuk hoor: doe Jordy een dikke kus van me en veel plezier