Vamos a la playa - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu Vamos a la playa - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu

Vamos a la playa

Door: Tess

Blijf op de hoogte en volg Tess

23 Mei 2017 | Cuba, Santiago de Cuba

Cuba is een enorm lange tijd een kolonie geweest van Spanje, ruim 200 jaar, vandaar dat het Cubaans ook eigenlijk volledig bestaat uit Spaans met een flink accent. Jarenlang hebben de Cubanen zich verzet tegen de bezetting van de Spanjaarden en in 1902 met behulp van de Amerikanen werd het een 'onafhankelijk' land met strikte aansturing vanuit Amerika. Uiteindelijk in 1959, opnieuw na veel bloed en tranen, werd Cuba echt een vrij land en onder het gezag van Fidel Castro heeft het land zich de afgelopen 60 jaar staande gehouden. De grenzen gingen dicht en iedereen droeg bij aan het gezamenlijke welzijn, persoonlijke winst bestond niet. Pas na het overdragen van het presidentschap aan Fidel zijn broer Raúl Castro in 2006 zijn er langzamerhand veranderingen opgetreden:

2008: Cubanen mogen hotels in, mobieletjes kopen en andere elektronica.
2009: Cubaanse Amerikanen mogen op familiebezoek in Cuba.
2011: 178 persoonlijke bedrijfjes krijgen toestemming om te openen.
2012: Auto en huis verkoop werd weer legaal in Cuba, plus de import van nieuwe auto's werd opnieuw geïntroduceerd.
2013: Gevangenen uitwisseling met Amerika.

Een stad dat altijd een belangrijke rol heeft gespeeld in het onafhankelijk worden is Santiago di Cuba. Hier organiseerde Fidel Castro zijn eerste aanval en uiteindelijk ook zijn laatste overwinning. Dit valt goed te zien aan alle posters en geschilderde teksten op muren. Er gaat geen straat voorbij zonder dat de volgende zin ergens geschreven staat: Hasta la victoria siempre - Blijven volhouden tot de overwinning.

Na vijf uur lang slingerend rijden in de laadruimte van een jeep arriveren we in het oostelijke Baracoa. Het ligt hemelsbreed maar 70km van Haïti en het is dan ook niet moeilijk voor te stellen dat orkanen hier net zo veel schade aan kunnen richten als daar. Afgelopen oktober was de laatste flinke storm en deze heeft zijn sporen duidelijk nagelaten: een verlaten geruïneerd stadion, troep op het strand en half of compleet ingestortte huizen. Het is een triest aanzicht en het is maar goed dat hier de grootste chocolade productie van Cuba is om de boel wat vrolijker te maken. Te samen met kokosnoten, cacao en koffie is dit stadje absoluut niet toeristisch maar zeker een zoete traktatie voor zowel smaak als ziel.

Afsluiten van deze bijzondere en prachtige drie weken doen we op twee van de mooiste stranden die Cuba rijk is: Cayo Coco en Varadero. Met prachtige heldere blauwe zee en intens wit zand is dit wel echt genieten! Gek om te zien dat hier toerisme compleet is doorgeslagen met all-inclusive resorts en hordes dikke verbrandde Engelsen. Het contrast had niet duidelijker zichtbaar en voelbaar kunnen zijn in één land. De afgelopen weken waren heel bijzonder en heeft ons zeker weer doen realiseren hoe blij wij zijn dat we geboren zijn in vrijheid en welvaart!

Adios en tot volgende week!
Dikke kus en knuffel,
Tess en Mirte

• 23 Mei 2017 - 15:28

Nan:

Knap gedaan Tessa. In zo'n beknopt stuk tekst een tijdsbeeld schetsen van Cuba. Boeiend om te lezen.

• 23 Mei 2017 - 18:28

Ron:

Geweldig om je weer te volgen! Mooi geschreven ook! Vraag me wel na elk verhaal af waar je het hebt geschreven want in 2014 was er nog nergens internet te vinden

• 24 Mei 2017 - 10:15

Joke :

Heeey Tess,
    Geweldig om weer te Lezen je passie voor je land.
    Vooral om te lezen goeie koffie, chocolade en de sigaren
    ..... haha zou bijna Ronny en mijn land kunnen zijn,
    maar tja ... Het is een eindje over de Ijsselstein

• 24 Mei 2017 - 15:31

Niki:

Hoihoi,

Wat weer een feest om te lezen, ik geniet.
    Jullie ook zo te horen.
    Ik wacht nog op picca's :D:DD:
    have fun en genieten!
    xx