Geneeskundige termen voor dummies - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu Geneeskundige termen voor dummies - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Tess Wemeijer - WaarBenJij.nu

Geneeskundige termen voor dummies

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tess

26 Augustus 2015 | Nieuw Zeeland, Wellington

Ondertussen is mijn stage begonnen en (ver)dwaal ik door de vele gangen van het Wellinton Hospital. Mijn begeleider is een zeer aardige, iets wat chaotische man genaamd Peter. Om een beetje een beeld te geven wat ik de aankomende maanden ga doen, volgt hier onder een zeer saai stuk tekst vol met medische termen. Bij deze u bent gewaarschuwd!

In hoog ontwikkelde landen zoals Nederland en Nieuw-Zeeland, overlijden veel mensen aan hart- en vaatziekten. Een wel bekend fenomeen is een hartinfarct, ergens ontstaat er een propje deze blokkeert de toegang van bloed naar de hartspier waardoor deze zuurstof te kort krijgt en uiteindelijk stopt met werken. Dit gaat vaak gepaard met veel pijn op de borst, tintelingen in de arm of nek, zweten enz.
Deze patiënten worden na het ziekenhuis gebracht waar zij gedotterd worden en vaak een stent ontvangen. Een buisje die zorgt dat het bloedvat mooi open blijft. Na deze ingreep mag ik een ECG afnemen bij deze patiënten, een soort van hartfilmpje om te kijken hoe de elektrische schokken in het hart lopen. Patiënten die een hartinfarct hebben gehad laten vaak een iets afwijkend filmpje zien, doordat het hart een flinke opdonder heeft gehad. De gegevens uit deze ECG ga ik vergelijken met de pompfunctie van het hart, om zo te kijken of de ene ECG verandering ernstigere gevolgen voor de patiënt heeft dan een ander.

Dit is mijn onderzoek in het kort, mocht je iets meer uitleg willen let me know. Zo genoeg serieus gepraat, gelukkig heb ik ook nog veel vrije tijd om de stad en de mensen te ontdekken. Wellington ligt tussen de bergen, dus met een kleine wandeling (hike) van 1.5 uur ben je op mount Victoria en heb je prachtig uitzicht over de stad en de bergen die het omarmen. Geniet van de prachtige foto's!

Dikke kus & knuffel